אוסטאוארטריטיס – כל מה שרצית לדעת על שחיקת סחוס

מה זה בדיוק אוסטאוארטריטיס?

מפרקי הברך והירך הם המפרקים הגדולים והחשובים בגוף, ומאפשרים בעצם את הזרימה בתנועתיות הגוף.
אוסטאוארטריטיס זוהי הפרעה מכנית וביולוגית במפרקי הגוף הפוגעת בסחוס, בעצם התת סחוסית ובמייצבי המפרק.
הסחוס משמש לבידוד בין עצמות המפרקים ותפקידו מניעת חיכוך ביניהן, והפחתת העומס על העצמות המרכיבות את המפרק.
בקרב אנשים הסובלים מאוסטאוארטריטיס, הסחוס נשחק בצורה משמעותית ובשל כך נוצר חיכוך פיזי בין שתי עצמות המפרק, דבר הגורם לכאב רב ואף לשינויים ניווניים בעצם.

מה גורם לשחיקת סחוס?

סחוס נשחק ע"י שני גורמים עיקריים:

נזק מכני:
פציעות שונות – תאונת דרכים, פציעה ספורטיבית, תנועה לא נכונה;
סגנון חיים – לדוג', חוסר פעילות גופנית או פעילות גופנית אינטנסיבית יתר על המידה, עלולים לגרום להחמרה של שחיקת סחוס;
גיל מבוגר – הסיכון לתופעה עולה עם הגיל, כאשר באופן טבעי הסחוס מאבד לאט לאט מיכולתו לשמור על תנועה חלקה של העצמות.

נזק ביולוגי:
מחלות והפרעות שונות, כמו גנטיקה, עיוות מולד והשמנת יתר – משקל גוף גבוה מגדיל פי כמה את הסיכוי לפגיעה בסחוס ושחיקתו לאורך זמן.

מהן אפשרויות הטיפול?

חשוב לציין כי אין טיפול המחזיר את הסחוס לקדמותו ואין שום אפשרות לגרום לו "להבריא".
על כן מטרת הטיפול בתסמיני שחיקת הסחוס היא הפחתת כאב ושיפור התפקוד.
המטופל נדרש להתמיד בטיפול לאורך זמן, ולעתים אף לשנות את אורח חייו.

להלן דרכי טיפול באוסטאוארטריטיס:

• שינוי באורח החיים – עבודה יומיומית מול תזונאי/ית על מנת להוריד את המשקל במידת הצורך.
  • פיזיותרפיה – שילוב פעילות גופנית בהתאם להנחיות הפיזיותרפיסט/ית. פעילות גופנית נכונה יכולה להקל על הכאבים, ולהאט או לעצור את שחיקת הסחוס.
  • תרופות נגד כאבים – על מנת להקל על הכאב, אפשר לקחת תרופות נוגדות כאב כמו פראצטמול או אופטלגין (לכאבים קלים עד בינוניים), וזלדיאר או רוקסט פלוס לכאבים בינוניים עד קשים.
    עם זאת מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא המשפחה, וחשוב לדעת כי מדובר אך ורק בטיפול נקודתי בכאב ולא בבעיה עצמה.
  • כדורים אנטי דלקתיים ו/או משחות ללא מרשם – על מנת להקל על הכאבים והדלקות המלוות את שחיקת הסחוס
  • הזרקות – חומצה היאלרונית, אורטוקין וזריקות prp. הזרקות שיש להו אפקט נוגד דלקת
  • השתלת סחוס – טיפול ניתוחי יקר ומורכב, שבו מושתל
    סחוס במקומו של הסחוס הפגוע. כיום עם הגישות הניתוחיות החדשות, השתלת סחוס נפוצה פחות.
  • ניתוח החלפת מפרקים – טיפול כירורגי בעל השלכות חיוביות במיוחד על אורח החיים של המטופל, החוזר לרוב לפעילות יומיומית מלאה וללא כאבים.
    בניתוח החלפת מפרקים מוציאים את הסחוס הפגוע ומחליפים אותו במשתל מיוחד.