החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית – אחרי הניתוח

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים והחשובים בגוף. באזור גיל 60 ולפעמים מוקדם יותר, מתחיל תהליך הדרגתי של שחיקת סחוס המפרק. זוהי תופעה שכיחה אצל גברים ונשים כאחד, הגורמת למוגבלות בתפקוד היומיומי, לכאבים ולירידה משמעותית באיכות החיים.

החלפת מפרק ירך הוא אחד הניתוחים האורתופדיים הנפוצים ביותר – מדי שנה נערכים כ-4,000 ניתוחים הזוכים להצלחה גדולה בזכות טכנולוגיה מתקדמת, מומחיות וניסיון רב. בשנים האחרונות מתפתחת הרפואה בקצב מהיר וניתוחים מסוג זה מתבצעים בשיטות חדשניות המקלות על החולים את התהליך באופן משמעותי.
החלפת מפרק ירך בגישה קדמית היא שיטה פורצת דרך והצלחותיה מוכחות מעל לכל ספק. הניתוח מתבצע ללא ניתוק השרירים האחוריים של הירך, מה שמפחית מאוד את ההגבלות לאחר הניתוח, מאפשר שליטה טובה יותר באורך הרגליים, מפחית את הכאבים בתהליך השיקום ומקצר אותו באופן משמעותי.

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית – לאחר הניתוח

לאחר שהייה בחדר השחרור יובילו אתכם למחלקה כשאתם מחוברים לעירוי נוזלים באמצעותו תקבלו נוזלים, אנטיביוטיקה מניעתית ומנות דם על פי הצורך. צינורית תנקז את הדם מפצע הניתוח והגפה תמצא ביישור עם כרית נוזלים מתחת לעקב. על פי הצורך תקבלו משככי כאבים וניתן גם לבקש תרופה נגד בחילה – אל חשש, זוהי תופעה שכיחה לאחר הניתוח. כמו כן תחושו כאב קל בגרון כתוצאה מתהליך ההרדמה, הכאב יחלוף לאחר מספר ימים.

שלב השיקום

חשוב! שלב השיקום מחייב שיתוף פעולה מלא של המטופל.

בימים שלאחר הניתוח תקבלו הדרכה מלאה וטיפולי פיזיותרפיה, וביקורת מעקב תתבצע על בסיס יומי על ידי אחד מרופאי הצוות המנתח.
חשוב לדעת כי הטיפול הפיזיותרפי מחזק את שרירי הירך ומגדיל את טווח התנועה.
כבר ביום הראשון אחות בית החולים תסייע בירידה מהמיטה: תחילה תשבו על כיסא ואחר כך תתחילו ללכת בעזרת הליכון או מקל. ישנה חשיבות גדולה לניסיון ההליכה כבר ביום הראשון שלאחר הניתוח – כך תשפרו באופן הדרגתי את יכולת ההליכה שלכם, וברוב המקרים תעזבו את בית החולים כשאתם עצמאיים לחלוטין.

בתקופה שלאחר הניתוח והשחרור מבית החולים, תקבלו טיפול אמבולטורי פיזיותרפי בהתאם להוראת הרופא המנתח,וזאת על מנת להגיע כמה שיותר מהר ליציבות תנועתית שלמה.

השחרור מבית החולים

בדרך כלל השחרור מבית החולים מתבצע כשלושה ימים לאחר הניתוח, כשאתם מצוידים במכתב שחרור ובו הנחיות מפורטות להמשך טיפול והשגחה. כמו כן, תיקבע לכם פגישת ביקורת אצל הרופא המנתח כשבועיים לאחר הניתוח. פחות או יותר בפרק זמן זה תבקרו אצל האחות לשם הוצאת התפרים. שימו לב: אין להרטיב את פצע הניתוח עד יום לאחר הסרת התפרים.

השגחה והמשך טיפול

המשך הטיפול הפיזיותרפי בתקופה שלאחר השחרור מבית החולים הוא חיוני להבראה שלמה וחזרה לתפקוד מלא. הטיפול בדרך כלל נעשה על בסיס יומיומי כאשר ניתן להזמין פיזיותרפיסט מומחה לטיפול בבית.
חשוב למנוע הצטברות של קרישי דם בוורידי הגפיים, ולכן כארבעה שבועות לאחר הניתוח תקבלו זריקה יומית בשילוב טיפול מונע המתבצע על ידי מכשיר מכני שימשוך את הדם המצטבר חזרה ללב.

לסיכום, אם בעבר ניתוח החלפת מפרק ירך גרר אחריו תקופת שיקום ארוכה ומסורבלת, היום באשפוז קצר של שלושה ימים הכולל את הניתוח וזמן ההתאוששות, ניתן להגיע לעצמאות תנועתית מלאה ולאיכות חיים חדשה נטולת מגבלות תנועתיות. חשוב להקפיד על המשך הטיפול הפיזיותרפי, השגחה נכונה וביקורת רופא. כך תחזרו מהר מאוד לשגרת חיים נורמלית, ללא כאבים או מגבלות תנועה.