ניתוח החלפת ירך בגישה הקדמית – שלב אחרי שלב

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית הינה גישה מתקדמת וחדשנית בתחום החלפת המפרקים כיום, החוסכת מהמטופל זמן החלמה ארוך זאת מכיוון שהגישה למפרק הינה בין השרירים ללא צורך בחיתוכם.

כ-4,000 ניתוחים להחלפת מפרק ירך מתבצעים מדי שנה בישראל, כאשר הסיבה הנפוצה ביותר לניתוח היא שחיקת הסחוסים – אוסטאוארטריטיס – הגורמת לחיכוך בין העצמות ולכאבים עזים.
מבין כל האמצעים הקיימים לטיפול במפרק חולה, ברוב המקרים הכירורגיה היא זו שמספקת את הפתרון היעיל ובעל שיעור ההצלחה הגבוה ביותר. טיפולים שמרניים כמו תרופות נוגדות דלקת, פיזיותרפיה והזרקת סטרואידים לתוך המפרק החולה מסייעים אך ורק בשיכוך זמני של הכאב ובהקלה זמנית של ההגבלה בתנועה, אך אין בהם כדי לבלום את ההרס, לרפא את הסחוס או להקל על הכאב לאורך זמן.

מי מתאים לניתוח החלפת ירך?

הסובלים מאוסטיאוארטריטיס על רקע:

• מחלה מולדת של מפרק ירך
  • מחלה כרונית של מפרק ירך
  • שבר במפרק ירך
  • נמק של ראש הירך

באילו שתלים משתמשים
?

כיום  משתמשים בשתלים של חברות מובילות בתחום כגון: זימר, ג’ונסון, סטרייקר, ביומט ועוד.
השתל מדמה במבנהו את מפרק הירך הטבעי, והוא עשוי מטיטניום בחלקו של השתל המקובע לעצם.
בשתל המקובע לעצם ישנן נקבוביות שתפקידן להיצמד לעצם, ולעודד אותה לצמוח לתוכו עד שיהפוך לחלק בלתי נפרד ממנה.
מרכיבי ההחלקה של השתל עשויים מראש קרמי כנגד מחבט קרמי או פוליאתילן דחוס.

השלבים בניתוח להחלפת מפרק הירך

• פגישת ייעוץ עם הרופא המנתח.
  • פגישת טרום-ניתוח עם הרופא המרדים ורופא מצוות המנתחים.
  • הדרכה קבוצתית ע"י אחות, עובדת סוציאלית ופיזיותרפיסט/ית.
  • יום הניתוח (כ-2-3 ימי אשפוז עד לשחרור).
  • ביקורת ראשונה (כשבועיים לאחר הניתוח).
  • ביקורת שניה (כחצי שנה לאחר הניתוח).

מהלך הניתוח

על מנת לקבל התרשמות על ההליך הניתוחי, צפו בסרטון האנימציה הקצר הבא:

לאחר הניתוח

לאחר הניתוח המטופל מועבר למחלקה לאשפוז ושיקום. במידת הצורך ובהתאם להנחיות הרופא, יזדקק החולה לאביזר עזר לניידות כגון הליכון או קביים.
המטופל ילווה ויודרך על ידי פיזיותרפיסט כדי ללמוד ללכת עם המפרק החדש ולהגדיל את טווח התנועה.
העובדה שהניתוח מתבצע ללא ניתוק השרירים והגידים מהירך או מעצמות הירך משפיעה משמעותית על השיקום ועל תחושת הכאב (בגישה הקדמית החתך הניתוחי הוא כ-8-12 ס"מ בלבד בחלק הקדמי של הירך).
תקופת השיקום אורכת בממוצע כ-6-8 שבועות, והיא תלויה במצבו הבריאותי של המטופל וביכולת האינדיבידואלית של הגוף שלו להשתקם. עם זאת, ברוב המקרים כבר אחרי חודשיים-שלושה תוכלו לחזור לפעילות מלאה, כולל פעילות ספרטיבית, ללא כאבים וללא בעיות בטווחי התנועה.